دين وفطرت
فرد تازه مسلمان نیازی دارد تا روزه های قبل از اسلام خود را قضا کند؟

فرد تازه مسلمان نیازی دارد تا روزه های قبل از اسلام خود را قضا کند؟

سلام علیکم، آرزوی قبول طاعات.

 آیا فرد تازه مسلمان نیازی دارد تا نماز و روزه های قبل از اسلام خود را قضا کند؟

پاسخ:

علیکم سلام. مقدمتا بايد اين توضيح را عرض كنم که در دین ما قضای نماز وجود ندارد. قط در حالی که در وقت نمازخواب مانده (مثلا در نماز صبح) و یا یادش رفته که نماز را نخوانده است، باید سریع بعد از بیدار شدن و یا بعد از این که به یاد آوردن، نماز را بخواند و به این “قضای نماز” نمی گویند، این ادای نماز می شود. کلا ما یک چیزی به نام قضای نماز نداریم. چون خداوند رخصت ترک نماز را به هیچ کس و تحت هیچ شرائطی نداده است. همچنین روزه و نماز را نمی توان باهم مقایسه کرد. قران کریم فقظ قضای روزه را امر می نماید  و روزه ای که عمدا و روزه ای که با رخصت ترک شده باشد، قابل مقایسه نمی باشد. در قران کریم خدای متعالی در ین مورد می فرماید:

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد روزه بر شما مقرر شده است همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد

[روزه در] روزهاى معدودى [بر شما مقرر شده است] [ولى] هر كس از شما بيمار يا در سفر باشد [به همان شماره] تعدادى از روزهاى ديگر [را روزه بدارد] و بر كسانى كه [روزه] طاقت‏ فرساست كفاره‏ اى است كه خوراك دادن به بينوايى است و هر كس به ميل خود بيشتر نيكى كند پس آن براى او بهتر است و اگر بدانيد روزه گرفتن براى شما بهتر است (بقره 183-184)

در آیه بالا به طور صریح و واضح ذکر می‌شود که خدا قضای روزه را از اشخاصی که ایمان آورده اند و مومن هستند طلب می نماید.

اما در ارتباط با موضوع مطرح شده می توان گفت که کسی که تازه مسلمان شده نیازی ندارد عبادات قبل از اسلام را ادا کند و چنانچه عرض کردیم در این مورد امری در کتاب خدا وجود ندارد. شاید حکمتش نیز این باشد که خدای تعالی ورود به دین افراد علاقه مند به اسلام آسان ساخته است. در زمان پیامبر اسلام آنان که دین خدا  را قبول می کردند نیازی به قضای روزه خود نداشتند.

نظریه

  • السلام علیکم والرحمة الله والبرکاته
    کان منکم مریضا او علی سفر فعدة من ایام آخر وعلی الذین یطیقونه فدیة طعام مسکین
    ترجمه:
    هرکس از شما مریض است یا بر سفر است پس عده ای اژ روزهای دیگر
    و برکسانی که طاقت (مال دنیا)دارند فدیه طعام مسکین ”
    فدیه چیست؟
    جواب:
    فدیه عوض کردن خیری به خیر دیگری است
    فدیناه بذبح عظیم )در ماجرای ذبح فرزند ابراهیم (ع) سوره صافات آیات ۱۰۰الی۱۱۲
    کلمه فدیه به معنی[ عوض] کردن ذبیح بکار رفته است
    نتیجه:
    پس نگرفتن روزه مشمول هیچ کفاره نمیشود
    وبا استناد به آیات قرآن صرفا عوض کردن (فدیة) برای جای گزین کردن روزه به طعام مسکین بکار رفته است ‏
    نه کفاره
    کفاره فقط برای مسائلی همچون شکستن سوگند و بهتان و یا کفرگویی (نعوذباالله) و شهادت دروغ بکار رفته
    فدیة= عوض کردن خیرات

    کفاره=پرداخت جریمه

    ودر باره صیام و باصطلاح روزه خواری گزینه فدیة بکار رفته نه کفاره!
    ‏.
    ‏.
    ‏.
    خدا یار و نگهدار مؤمنان

ما را در فضای مجازی دنبال کنید