دين وفطرت

آیا به مرد توصیه می شود که ازدواج مجدد انجام دهد حتی اگر همسرش صالحه باشد؟

این را می دانم که در دین اسلام به مردان اجازه داده شده است که با رعایت شرایطی چند همسر داشته باشند. پس اگر مردی متاهل باشد و همسرش چیزی در مورد او کوتاهی نکرده باشد، بهتر نیست که به یک زن قانع شود و دو باره ازدواج نکند؟

پاسخ:

قبلاً گفتیم که تعدد زوجات مورد نظر خداوند متعال در کتابش برای حل معضلات اجتماعی به وجود آمده است، نه به خاطر پول فراوان مرد و یا نه برای افزایش لذت و کاستی های همسر اول؛ حتى اگر مردى از همسرش كراهت داشته باشد، خداوند متعال او را به طلاق او و ازدواج مجدد امر نمى كند، بلكه او را به صبر و اصلاح امر مى كند. در عرف جامعهٔ ما بسیاری ها تصور می نمایند که هر مردی رخصت داشتن چهار همسر را دارد، بدون اینکه مشکلی برای او پیش بیاید. ولی باید توجه داشت که در واقعیت چنین نیست و برای آن که مرد متاهلی اجازهٔ ازدواج مجدد را داشته باشد وجود برخی شرایط الزامی است. همچنین حفظ بنیان خانواده این شرایط را برای مرد قرار داده است.

در این مورد خدای متعال در کتاب خود می فرماید:

﴿فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا﴾ (نساء: ۱۹)

ترجمه: “و اگر از آنان بدتان می­ آید(فوری تصمیم به جدایی نگیرید!) پس چه بسا چيزى را که ناخوش می­ داريد و خداوند در آن خیر بسیاری نهاده باشد.”

تنظیم اولویت ها از داخل شروع می شود نه از بیرون اگر شوهر عیب و نقصی در خانهٔ خود پیدا می کند، آن را با جستجوی خانه دیگری برطرف نمی کند، بلکه با بررسی علل آن، عیب را برطرف کند.

﴿فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ﴾ (أنفال: ۱)

ترجمه: “پس از خدا پروا داريد و با يكديگر سازش نماييد”

اگر مرد از آرامش روحی و خانه ای استوار برخوردار است، باید خداوند متعال را به خاطر برخورداری از نعمت همسری خوب و نعمت پایداری شکر کند. مخصوصاً که ازدواج دوم از نظر نفقه و الخ … مسؤوليت سخت تر دارد و   نباید فراموش کرد که حفظ بنیان خانواده خیلی مهم است. علاوه بر اینکه مشروط به عدالت است و مقداری عدالت (مربوط به تمایل قلبی) برای کسی  محقق نمی شود. و آن همسری را که در حق او کوتاهی نکرده است، پاداش دهد و به این ترتیب خود را در معرض ظلم به همسر اول خود قرار دهد، در حالی که او در حق او کوتاهی کرده است و از وارد شدن به دایرهٔ وابستگی و بی انصافی ای که خداوند متعال در مورد به ما هشدار داده است.

همان ‌طور که عرض کردیم دین مبین اسلام، مرد را از ازدواج مجدد با وجود داشتن همسر منع می ‌کند غیر از مواردی که مرد باید عدالت و برابری را میان هر دو همسر خود رعایت کند در غیر این صورت او حق ازدواج دوم ندارد، چون خدای متعال می فرماید:

﴿فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ، ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا﴾ (نساء: ۳)

ترجمه: و اگر بیم آن دارید که مبادا عادلانه رفتار نکنید پس یک زن (آزاد) یا یک زن (اسیری/برده ای) که مالک آنید نکاح کنید، این نزدیک تر است به آن که به ستم نگرایید.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید

فتوا ها