دين وفطرت

آیا ختنه زن معیار عفت است؟

پرسش:

قبلاً در سایت شما خوانده بودم که ختنه زن جایز نیست. اما آنچه عجیب است این است که اکثر مردان و برخی زنان در کشورهای اسلامی ختنه را سنت رسول خدا (ص)، معیار عفت و حفظ شهوات و انجام ندادن آن را تقلید از غرب می دانند. نظر شما در این باره چیست؟

پاسخ:

ختنه زن (یا بریدن آلت تناسلی زنان) ربطی به سنت شرعی ندارد، از آنجا که سنت واقعی سنت خداوند متعال در خلقت و تشریع اوست و رسول خدا اولین کسی است که از آن پیروی می کند.

﴿مَا كَانَ عَلَى النَّبِيِّ مِنْ حَرَجٍ فِيمَا فَرَضَ اللَّهُ لَهُ، سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ، وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَرًا مَقْدُورًا﴾ (احزاب: ۳۸)

ترجمه: “بر پیامبر، در مورد آنچه خداوند برایش مقرر [و حلال] داشته است، هیچ گونه گناهی وجود ندارد. [این] سنت الهی است دربارۀ کسانی که پیش از این بوده‌اند؛ و فرمان خداوند همواره دقیق و حساب‌شده است.”

دستور ختنهٔ زنان در قرآن کریم به طور صریح یا ضمنی ذکر نشده است. اما  این پدیده وابسته به فرهنگ های محلی بوده و ارتباط با دین خاصی ندارد. در حالی که در برخی از کشورهای آفریقایی هنوز هم قبایلی هستند که این کار را انجام می دهند در برخی از همین کشورها ختنهٔ زنان جرم انگاری شده و انجام آن پیگرد قانونی دارد.

در مورد ختنهٔ مردان، این قانون قبلی است که توسط قرآن کریم نسخ نشده است، اما عمل آن در میان مسلمانان باقی مانده است. در تورات نیز در این مورد آیه ای وجود دارد. “این عهد و پیمان من است  بین من و تو که فرزندانت بعد از تو ختنه می‌شوند.» (پیدایش ۱۴:۹-۱۷).  در قرآن کریم هیچ اشاره ای به ختنه زنان  وجود ندارد.

اما در مورد ختنه کردن مردان باید گفت که ختنهٔ مردان یک شرط فطرت است. اولین بار ابراهیم علیه السلام ختنه شده است. در حدیثی که از پیامبر ما محمد علیه السلام هم در کتب حدیث روایت شده ختنه جزء خصال فطرت شمرده شده است.

امروزه هم از نظر طبی فوایدی برای ختنهٔ مردان ثابت شده همچنین تحقیقاتی در مورد ضررهای آن نیز صورت گرفته است.

این سنت فطری ختنه شدن از ابراهیم علیه السلام به بعد از عادات مسلمانان شده است. ختنه شدن سن مشخصی هم ندارد و از شرطهای مسلمان شدن نیز شمرده نمی شود.

 

 

ما را در فضای مجازی دنبال کنید