دين وفطرت

تا چه مدت زن و شوهر می توانند از همديگر دور باشند؟

پرسش:

من چند سالی است که برای کار کردن به روسیه مسافرت می کنم. ولی امسال اینجا کارم خوب نبود و به این سبب تا سال آینده در روسیه خواهم ماند. حالا چون این دو سال از همسرم جدا شدم  آیا عقدمان باطل و فسخ میشود؟

پاسخ:

به‌طور کلى، افراد متاهل که به مدت طولانی یعنی چندین سال متمادی از هم دور زندگی می کنند، این علت به ازدواج آنها از نگاه شرعی و قانونی آسیبی نمی زند. ولی برای افراد متاهل درست نیست که اینگونه زندگی کنند. زیرا دوری زوجين از هم  خوب نیست (مگر اينکه بنا به علتی اين دوری اختياری نباشد) و بر عهدهٔ هرکسی هم در قبال خودش و هم در قبال فرزندانش حق و تکالیفی دارد که باید مراعاتشان کند. ازدواج برای محافظت از شخص در برابر بسیاری از تأثیرات منفی و همچنین برای ارضای نیازهای مادی و معنوی است. بنابراين زن و شوهر بهتر است کنار هم زندگی کنند و از هم جدا نشوند.

خداوند متعال در این باره در کتاب خود می فرماید:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ﴿ روم ۲۱﴾

ترجمه: “و از نشانه‏ های او اينكه همسرانی از جنس خود شما برای شما آفريد، تا در كنار آنها آرامش يابيد، و در ميانتان مودت و رحمت قرار داد، در اين نشانه‏ هایی است براي گروهی كه تفكر مي‏كنند”.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید