حکم یوم شک
سؤال: برخی یوم شک را حرام و برخی مکروه دانستند. نظر شما در این چیست؟
جواب: در اصل باید طبق آیات قرآن عمل کرد. آیات قرآن هم به ما دستور می دهد که در تعیین تاریخ و ثبت ماه از محاسبه استفاده کنیم:
الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ
خورشيد و ماه بر حسابى [روان]اند
وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ
و براى ماه منزلهايى معين كردهايم تا چون شاخك خشك خوشه خرما برگردد
و آیات دیگری که دلالت می کنند که شروع و تمام شدن ماه با محاسبه اخترشناسی باید انجام می شود. اما این که چرا می گویند شروع هر ماه با رؤیت هلال باشد، دلیل شان حدیث از پیامبر است که فرود: با دیدن هلال روزه را شروع کنید و با دیدن دو باره عید بگیرید.
و علما اختلاف نظر پیدا کردند که آیا رؤیت باید با چشم مصلح باشد یا غیر مصلح؟ در حالی که جزء مهم از حدیث در خیلی جا حذف شده است. و آن قسمت عبارت است: ما امتی امی هستیم (در حال حاضر حساب – کتاب بلد نیستیم )، پس با دیدن هلال روزه بگیرید ….
خلاصه، آن رؤیت هلال حکم موقتی بود برای امتی که سواد محاسبه نداشت. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی به راحتی می شود، شروع وپایان ماه را محاسبه کرد و طبق آیات قرآنی عمل نمود. وقتی با محاسبات دقیق شروع و پایان ماه تشخیص داده می شود، چیزی به نام “یوم شک” نمی ماند. چیزی که وجود ندارد، مسلم است که حکم شرعی هم نخواهد داشت.