دين وفطرت

روابط با رم (واتیکان)

روابط با رم (واتیکان)

رم، ۱۰/۰۳/۲۰۰۹

عالیجناب،

کاردینال جین لویس پییر تائوران،

رئیس هیئت گفت و گوی میان ادیان،

واتیکان

امضا کنندگان این نامه لازم دانستند که از فعالیت­ها و همکاری هایی که تاکنون انجام داده اند شما را مطلع کنند:

۱-بیانیهٔ همکاری توبینگن

در پایان جلساتی که نخست در استانبول و سپس در توبینگن برگزار کردند، طرفها به این اجماع نظر رسیدند تا مطالعات مشترکی بر پایهٔ نظام خلقت یعنی فطرت و سرشت انجام دهند.

برای ایجاد واحدهای پژوهشی در زمینهٔ حقوق دینی و فطرت/سرشت در هر دو دانشکده و همچنین در وقف سلیمانیه تلاش خواهند کرد و از برنامه­های تحصیلی در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد حمایت می کنند.

تلاش خواهد شد تا گفت و گو بر پایهٔ  مطالعات فطرت انجام شود. اگر این امر برآورده شود، کتاب آفریدهٔ خداوند یعنی یکپارچگی و هماهنگی میان کتابهایی که خداوند با فطرت نازل کرده پس از قرن­ها دوباره دیده می شود، فرصت­های همکاری در زمینهٔ حقایق پذیرفته شده پدید می آید، باورهای نادرست کنار گذاشته می­شود و کتاب خداوند به کتاب مرجع اصلی تبدیل خواهد شد.

بخشی از اطلاعات استخراج شده از نظام خلقت فطری، حقوق/قانون طبیعی را تشکیل می­دهد. این حقوق/قانون به معنای تمام هنجارهای برآمده از طبیعت و فطرت انسانی است که خداوند او را آفریده و این هنجارها با ادراک طبیعی دانسته می­شود و بر این تصور قائم است که در انسان یک فطرت/طبیعت الهی وجود دارد. حقوق/قانون طبیعی در راستای ایجاد زمینهٔ هماهنگی عقلانی میان مردم و دولت­ها در باورهای مختلف خدمت می­کند. همچنین این حقوق/قانون ویژگی الزام آوری برای مجریان و قانونگذاران را دارد. این وضعیت به ویژه برای تحقق حقوق اساسی و حقوق بشر ضروری است.

هر انسانی که کتاب طبیعت را بخواند، خدا را می­شناسد و می­داند که همه چیز را مدیون اوست. پیامبران کار خود را در این زمینه متمرکز کردند و در استفاده از عقل و دانش فطری در زمینهٔ دین تلاش کردند. اگر از آنها الگو گرفته شود، دین و علم با یکدیگر هماهنگ می­شوند و زمینهٔ اتفاق نظر انسانیت پیرامون ارزش های مشترک شکل می­گیرد.

سرچشمهٔ علم، کتاب آفریدهٔ خدا یعنی فطرت است. در این زمینه اگر از کتاب نازل شدهٔ خداوند نیز بهره برده شود، پیشرفتی چشمگیر و فراتر از تصور در علم رخ خواهد داد. به این ترتیب فرصت­هایی برای انجام پژوهش مشترک در گفت و گو و زمینهٔ رقابت در کارهای خیر به وجود می­آید.

هر دو طرف، با استعانت از خداوند برای یک همکاری بزرگ به نفع بشریت این متن موافقتنامه را امضا کردند.

۲- پروتکل تصویب و اجرای بیانیه توبینگن

در ماه دسامبر سال گذشته، این بیانیه با پروتکل ضمیمه ای که برخی پروژه­های تحقیقاتی مشترک را معرفی می­کند، اجرایی شد؛ بعداً موضوع زیر نیز به آن پروتکل اضافه شد.

پروتکل اضافی: اقتصاد، تجارت و بهره

هر دو طرف می‌خواهند در ایجاد پایه‌های فلسفی نظم نوین اقتصادی مورد نظر در جهان سهم بگیرند. برای این منظور عنوان پژوهشی «اقتصاد، تجارت و بهره» تعیین شد. عبدالعزیز بایندر در این زمینه به این مورد اشاره می­کند: «مردم به پول نیاز ندارند، تنها به کالا و خدمات نیاز دارند. پول مانند خون در بدن است. همان­گونه که خون مواد غذایی وارد شده به بدن را به سلول ها می­برد، پول نیز کالا و خدمات را از راه خرید و فروش به جاهای مربوط می­برد. مردم می­توانند کالا و خدمات تولید کنند، اما نمی­توانند پول تولید کنند. در این سیستم نقش بهره چه خواهد بود؟

۳- پیشنهاد به کلیسای کاتولیک رم

در نشست علمی که در تاریخ  ۱۰/۰۳/۲۰۰۹در رم برگزار شد، طرف مسلمان یک هدف مشترک و مأموریت مشترک را به کلیسای کاتولیک پیشنهاد کرد و طرف کاتولیک نیز پذیرفت که این پیشنهاد را به طور مشترک ارائه کنند.

هدف مشترک؛ برقراری تعادل بین دین و علم است. به این گونه، عصر جدید، عصر تعادل آغاز خواهد شد.

وظیفه/مأموریت مشترک هم  برای رسیدن به این هدف، «خواندن کتاب­های نازل شده از سوی خداوند همراه با کتاب آفریدهٔ خداوند» خواهد بود؛ چون کتاب آفریدهٔ خداوند یعنی عالم موجودات سرچشمهٔ همه علوم است. این همکاری باعث می­شود که یکپارچگی و هماهنگی میان کتاب آفریدهٔ خداوند و کتاب­هایی که نازل کرده است دیده شود و راه را برای کشف حقایق پذیرفته شده هموار کند و جوامع انسانی را در انجام کار خیر به رقابت اندازد. به این ترتیب در روابط میان ادیان و جوامع آرامش حاکم خواهد شد و پیشرفت های چشمگیری در علم به دست خواهد آمد. این، مهمترین وظیفهٔ ماست.

با سلام صمیمانهٔ ما

            پروفسور دکتر عبدالعزیز بایندیر                                              مصطفی ائولی                                      پروفسور دکتر ریچارد پوزا، رئیس

          رئیس بخش فرهنگ ادیان جهان،                                              عضو هیئت مدیرهٔ وقف سلیمانیه                 کنونی دانشکدهٔ الاهیات کاتولیک

         دانشکدهٔ الاهیات دانشگاه استانبول                                         و مسئول روابط خارجی                              دانشگاه ابرهارد-کارلز- توبینگن

 

 

ما را در فضای مجازی دنبال کنید

فتوا ها