سارقیـن و نحوه برخورد با آ نها
احکام قرآن بصورت حدود و مرز بندی است که نباید از این حدود تجاوز کرد و داخل این حدود بعهده مردم هر زمان و هر قومی گذاشته شده تا با عقل و اختیاری که دارند برای زندگیشان تصمیم بگیرند . البته پیشنهاد شده تا بدی را با خوبی جواب دهند تا بدی ریشه کن شود:
و نيكى و بدى برابر نیستند و بدی را با نیکی دفع کن پس ناگاه آن کسی که بین تو و او دشمنی بود ، همچو دوستی صمیمی می شود / و لا تستوي الحسنة و لا السيئة ادفع بالتي هي أحسن فإذا الذي بينك و بينه عداوة كأنه ولي حميم [ فصلت 34 ]
و احکامی که در این پست ارائه می شوند، در خصوص سارقینی است ،که در هر جامعه ای وجود دارند !؟ چون دزد های دزدیهای کلان ، حکمشان به فسادگران روی زمین بر می گردد !؟ این احکام در سوره یوسف بیان شده اند :
گفتند: «به الله سوگند، شما خوب مىدانيد كه ما نيامدهايم در اين سرزمين فساد كنيم و ما دزد نبودهايم.»*قالوا تالله لقد علمتم ما جئنا لنفسد في الأرض وما كنا سارقين [ يوسف 73 ]
پس جدا از حکم فسادگران روی زمین مجازات دزد ، خود دزد بیان شده:
گفتند: «پس، اگر دروغ بگوييد، مجازاتش چيست؟» * قالوا فما جزاؤه إن كنتم كاذبين [ يوسف 744 ]
گفتند: « مجازاتش كسى است كه داخل بار او پيدا شود، پس مجازاتش خود اوست!؟ ما ظالمین را اين گونه مجازات می کنیم.» * قالوا جزاؤه من وجد في رحله فهو جزاؤه كذلك نجزي الظالمين [ يوسف 75 ] این گونه راه چاره را به یوسف یاد دادیم! او هرگز نمیتوانست برادرش را مطابق قوانین پادشاه بازداشت کند، * كذلك كدنا ليوسف ما كان ليأخذ أخاه في دين الملك [ يوسف 76 ]
و نگهداشتن دیگران هم بجای سارق مجاز نیست:
گفت: « به الله پناه می برم، كه جز آنرا كه كالاى خود را نزد وى يافته ايم بازداشت كنيم، زيرا در آن صورت از ظالمین خواهيم بود.»* قال معاذ الله أن نأخذ إلا من وجدنا متاعنا عنده إنا إذا لظالمون [ يوسف 79 ]
در این احکام صحبت از زندانی کردن سارق نیست بلکه نگهداشتن او برای مشخص شدن علت بزهکاری و رفع ریشه ای آن و نهایتآ گرفتن اموال مسروقه است:
و مرد و زن دزد را جلوگیری کنید از دسترسی آنان به آنچه کسب کرده اند، بعنوان مجازات ، عبرتی از الله است و الله عزیز و حكيم است * والسارق والسارقة فاقطعوا أيديهما جزاء بما كسبا نكالا من الله والله عزيز حكيم [ مائدة 38 ]
البته اگر اموال سرقت شده، بدست نیامدند، شکنجه و زندان هم برای سارق پیش بینی نشده !؟ چون برای مال از دست رفته اندوه و تأسف جایز نیست :
این بخاطر آن است ، برای آنچه از دست دادهاید تأسف نخورید و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید و الله هیچ متکبّر فخرفروشی را دوست ندارد * ! لكي لا تأسوا على ما فاتكم و لا تفرحوا بما آتاكم و الله لا يحب كل مختال فخور [ حديد 23 ]
در نتیجه :
بر اساس اسلام اگر زن و یا مردی مرتکب دزدی شود ، مجازات ان ، بریدن دست او است.
وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما جَزاءً بِما کَسَبا نَکالاً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَزيزٌ حَکيمٌ ( آیه 38 سوره مائده )
دستان مرد دزد و زن دزد را به سزای آنچه کرده اند و بواسطه و مجازاتی ازناحیه خدا ، قطع کنید وخدا مقتدری شکست ناپذیر وحکیم است.
فَمَنْ تابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَ أَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ ( آیه 38 سوره مائده )
پس هر کس بعد از ظلمش توبه کند و آنچه را فاسد کرده اصلاح نماید، پس همانا خداوند بسوی او باز می گردد و توبه اش را می پذیرد، بدرستی خدا آمرزنده و مهربان است.