میگویند که شرک انواعی دارد به طور مثال یکی آن ناسپاسی ویا ناشکری هست ؟ آیا ناسپاسی ویا ناشکری را میتوانیم شرک حساب بکنیم ؟
نخیرناسپاسی ویا نا شکری را شرک محسوب کردن درست نمی باشد ناسپاسی ویا ناشکری نادیده گرفتن خوبی ویا احسان یک رفیق ویادوست را گفته میشود. ونیز انسان میتواند بر خواسته از خصلت های انسانی ویا از دست جهالت یکی از نعمت های خداوند را نادیده گرفته نا سپاسی بکند اما اینرا شرک حساب نمودن درست نمیباشد
شرک یک نوع میباشد دو ویا اضافه از آن نمیباشد خداوند جل جلاله در سوره اعراف آیه 30چنین بیان مینماید
فَرِيقًا هَدَى وَفَرِيقًا حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ : گروهیرا هدايت كرده و گروهیرا (كه شايستگي نداشته اند) گمراهي بر آنها مسلم شد. آنها (كساني هستند كه) شياطين را به جاي خداوند، اولياي خود انتخاب كردند و چنين گمان ميكنند كه هدايت يافته اند
همچنان که در این آیه کریمه معلوم هست کسانی که خداوند جل جلاله را در مقام دوم بیاندازد مشرک میشود به طور مثال کسی بگوید من بنده گنهکارم ونمتوانیم به خدا نزدیک بشویم فلهذا یک شیخ ویا عالمی را ویا کسی دیگر را فرق نمیکند نبی هم باشد بین خدا وخودش چیزی را واسطه ویا شفیع قرار دهد نام آن شرک وآن شخص نیز مشرک میشود چون خداوند در آیه دیگر چنین میفر ماید وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ ترجمه: همانا انسان را آفریدیم و همواره آنچه را که باطنش [نسبت به معاد و دیگر حقایق] به او وسوسه می کند، می دانیم، و ما به او از رگ گردن نزدیک تریم . نظر به این آیه کریمه آیا کسی میتواند در بین رگ گردن وخودش چیزی قرار دهد؟