قرآن تنها منبع شریعت است
سؤال: با عرض سلام. منابع شریعت کدام اند؟
جواب: و علیکم السلام
یگانه منبع دین اسلام – قرآن کریم می باشد. خداوند متعال برای هدایت بشر به همراه ابنیا کتابهایی (را که منبع شریعت می باشد) فرستاده است. در قرآن خداوند چنین می فرماید:
وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ كُلاًّ هَدَيْنَا وَنُوحًا هَدَيْنَا مِن قَبْلُ وَمِن ذُرِّيَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَى وَهَارُونَ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ* وَزَكَرِيَّا وَيَحْيَى وَعِيسَى وَإِلْيَاسَ كُلٌّ مِّنَ الصَّالِحِينَ* وَإِسْمَاعِيلَ وَالْيَسَعَ وَيُونُسَ وَلُوطًا وَكُلاًّ فضَّلْنَا عَلَى الْعَالَمِينَ* وَمِنْ آبَائِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَإِخْوَانِهِمْ وَاجْتَبَيْنَاهُمْ وَهَدَيْنَاهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ* ذَلِكَ هُدَى اللّهِ يَهْدِي بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَلَوْ أَشْرَكُواْ لَحَبِطَ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ* أُوْلَئِكَ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ فَإِن يَكْفُرْ بِهَا هَؤُلاء فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّيْسُواْ بِهَا بِكَافِرِينَ
و به او اسحاق و يعقوب را بخشيديم و همه را هدايت كرديم، و نيز پيش از آن نوح را راه نموديم و داوود و سليمان و ايوب و يوسف و موسى و هارون را كه از زاد و رود او بودند، و بدينسان نيكوكاران را جزا مىدهيم : و نيز زكريا و يحيى و عيسى و الياس را، كه همگى از شايستگان بودند و نيز اسماعيل و اليسع و يونس و لوط را و همگيشان را بر جهانيان برترى داديم برخى از پدرانشان و فرزندانشان و برادرانشان را، و آنان را برگزيديم و به راهى راست هدايت كرديم اين هدايت الهى است كه هركس از بندگانش را كه بخواهد به آن راه مىنمايد، و اگر شرك ورزيده بودند، اعمالشان تباه شده بود اين هدايت الهى است كه هركس از بندگانش را كه بخواهد به آن راه مىنمايد، و اگر شرك ورزيده بودند، اعمالشان تباه شده بود. (سوره انعام 6/84-89)
هنگامی که انبیا مردم را به دین دعوت می کردند، چیزهایی که از نظر خودشان درست بود را به مردم نمی آموختند (!) بلکه، آنان را به کتابی که خداوند برایشان فرستاده بود دعوت می کردند. پیامبراسلام حضرت محمد(ص) مردم را به قرآن فراخواند.
منابع دیگر زمانی که با قرآن موافقت داشته و منافاتی با آن نداشته باشد دارای ارزش می باشند. قرآن کریم تنها منبع استخراج احکام می باشد.
سلام
ببخشید لطفا به سوالات زیر همراه با دلیل پاسخ دهید.
1. منظورتون از این جمله که می گویید منابع دیگر زمانی ارزش دارند که منافاتی با قران نداشته باشند سوال مطرح می شود که درسنت تعداد رکعات نماز و چگونگی نماز و تشهد و … بیان شده اما در قران خبری از اعمال نیست بفرمایید که این اعمال را چگونه با قران مطابقت می دهید ؟
2.با توجه به سوره نحل آیه 44 میتوان حجیت سنت را اثبات کرد و کسی که سنت را انکار کند به اجماع امت چنین شخصی کافر و مرتد است سنت در واقع مبین قران است و بدون قران نمی توان فهم درستی از کتاب خدا داشت چطور خداوند به ما دستور دهد که نماز بر پا د ارید و زکات بدهید اما بیان نکند که چگونه ؟
با تشکر
و علیکم السلام
1/ ببینید مسأله نماز خواندن متعلق تنها به امت اسلام نیست و امتهای قبلی هم نماز را عینا به این نحو می خواندند و چون در سیره متشرعه این سنت بوده خداوند جزئیات آنرا مطرح نکرده است
2. نحل 44 بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
ترجمه صحیح این نیست که بگوید قران را بیان توضیح دهد ، بلکه به معنی آشکار کردن است و الا خداوند قرآن را مبین توصیف نمی کرد
سلام علیکم. می خواستم بدونم که آیا احکام فقهی را باید بدون چون و چرا و تعبدی قبول کرد؟ و یا میشود در مورد چرایی آنها و اینکه چرا اینگونه حکم شده ، سوال کرد. با تشکر
و علیکم السلام
در باره احکام فهمیدن چرایی آن ضرر ندارد، چه بسا می تواند مفید هم باشد. چرا که بعضا کمک بر آشکار شدن اشتباهات در فتاوی را نشان می دهد
وقتی نض صراحتا یک حکم را می دهد باید عمل کرد، و جستن جراییآن منافاتی با اطاعت ندارد
با سلام و احترام
درست است که قرآن مبین و آشکار و روشن و کلام حق تعالي مي باشد و بري از هر عيب و نقصي است و در نهايت فصاحت و بلاغت مي باشد اما شرح و تفسير آن مگر بر عهده پیامبر اسلام صلي الله عليه وسلم نبوده است ؟! چون که مخاطب اصلي وحي ايشان بوده اند و از هر كسي به قران دانا تر بوده اند؟
لطفا این سوال رو با دلیل پاسخ دهید.
تشکر از شما استادان بزرگوار
و علیکم السلام
این که فرمودید مخاطب اصلی رحی پیامبر بوده درست نیست. در دریافت وحی پیامبر مثل یک پستچی می ماند/ وظیفه اش دریافت و رساندن (و پنهان نکردن آیات نازل شده نحل 4 4 ود.
)
با سلام و احترام
تشکر از پاسختون به سوال ما
اما یه سوال دیگر چرا با وجود اینکه رسول مرتکب اشتباه و خطا نمی شود در سوره مایده آیه 67 مورد خطاب قرار گرفته است ؟
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ
ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است، (به مردم) برسان، و اگر (این کار) نکنی، رسالت او را نرسانده ای، و خداوند تو را از (شر) مردم حفظ می کند، همانا خداوند گروه کافران را هدایت نمی کند.
لطفا این سوال رو با دلیل پاسخ دهید .
با تشکر
ممنون از زحمات شما
با سلام و احترام متقابل
در پاسخ به سؤال شما باید بگوییم که کجای سایت مان دیدید که ما اعتقاد بر عصمت پیامبر داریم؟ ما معتقد به عصمت نیستیم.
با سلام و احترام مجدد
در خط سوم آدرس http://www.dinwefetrat.com/?p=2022 فرمودید که رسول معصوم از گناه است ؟!!!
و علیکم السلام
عصمت رسول در تلقی و ابلاغ وحی است.
با عرض سلام و ادب، لطفآ به این سوال بنده جواب بدهید: چند بار در و درکدام سوره های قرآن کلمه شریعت ذکر شده. ممنونم ، جمالی
و علیکم السلام
شَرِيعَةٍ: الجاثية، 19
شرع: الشورى، 16
شَرَعُوا: الشورى، 22
شِرْعَةً: المائدة،48
موفق باشید
مگر حدیث ثقلین متواتر نیست؟من درهمین سایت های اهل سنت این حدیث رو دیدم وقتی خود پیامبر میفرمایند کتاب خدا و عترتشون به هم متصلند و “ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا”چرا شما میفرمایید تنها منبع شریعت قرانه؟
انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلو ابدا حتی یردا علی الحوض
من در میان شما دو چیز ارزشمند باقی میگدارم کتاب خدا و عترتم اهل بیتم>تا زمانی که به آتها تمسک ورزید هرگز گمراه نمیشوید تا زمانی که هردوی انها در حوض کوثر بر من وارد شوند؟
رسول خدا که لاینطق عن الهوی خودشون ما رو هم به کتاب خدا هم به اهل بیت ارجاع دادن حرف مخالفی جای پذیرفتن نداره
احادیثی که سنی نقل کرده یا شیعی فرق نمی کند
تنها منبع شریعت قرآن است و ادعا کردن این که احادیث هم یک منبع مستقلی می باشند، شرک است