نماز عید برای زنان چه حکمی دارد؟
پاسخ: برای درک شادی عید باید هم بستگی داشت و به اتفاق به نماز رفت. پیامبر(ص) روز عید تمام همسران و دخترانش را به نماز می برد و به تمام زنان هم امر می کرد که در نماز عید شرکت کنند.
ام الاطیه چنین روایت می کند: “در هر دو عید پیامبر(ص) امر می فرمودند که، زنان محیضه، دختران، و زنانی که از خانه خارج نمی شوند، همگی در مکانی که عید جشن گرفته می شود، جمع شوند. (بخاری و مسلم)
تفاوت نماز عید با نماز های دیگر تکبیرهای آن است. این فرمان خداست. خداوند در آیات راجع به رمضان و قربان چنین می فرماید:
وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است با تکبیر بستایید و باشد که شکرگزارى کنید
لَن یَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَکِن یَنَالُهُ التَّقْوَى مِنکُمْ کَذَلِکَ سَخَّرَهَا لَکُمْ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِینَ
هرگز [نه] گوشتهاى آنها و نه خونهایشان به خدا نخواهد رسید ولى [این] تقواى شماست که به او مىرسد این گونه [خداوند] آنها را براى شما رام کرد تا خدا را به پاس آنکه شما را هدایت نموده به بزرگى یاد کنید و نیکوکاران را مژده ده
چون تکبیر را بدون وضو می توان گفت، زنان محیضه می توانند در پشت نشسته و در گفتن تکبیرها شرکت کنند و وظیفۀ خود را به جا آورند.
امروزه زنان از مساجد دور شده اند. باید سعی کرد که دوباره به روزهای گذشته بازگشت و آنطور که در زمان پیامبر(ص) اعیاد جشن گرفته می شد، در اطراف مساجد مکانهایی بزرگ برای عید درست شود.