به ما معلوم است که دادن و گرفتن رشوت جایز نیست و در هر دو حال حرام است. پس حکم ربا چیست؟
پاسخ:
خدای تعالی هر نوع ربا را حرام قرار داده است. خواه از بانک گرفته شود و خواه از فردی.
اقتصاد ربوی را در محیط حجاز و جامعهی ما توضیح میدهد و در ادامه تفاوت مفهوم «بیع» و «رب» را بسط داده و به صورت اجماع نیز فرقهای اساسی آن دو را به شکل ذیل بر میشمرد
اساس بیع بر سود بردن از سرمایه نیست، بلکه برگرفتن دستمزد و حقالعملی است که در ازای کار توزیع، مانند کار تولید که برای هر نوع جامعهای ارزنده، لازم و ضروری است، حکایت میکند.
در همان بیعی که خارج از میزان، برای سرمایه سود در نظر گرفته شده باشد و غیر منصفانه، تجاوزکارانه و مکارانه باشد، نیز به تحرک و فعالیتی؛ همچون به خطر انداختن خود و سرمایه نیاز دارد؛ در حالیکه ربا عکس این است، در آنجا تقریباً سرمایه به جایی که غالباً امنتر است فرستاده میشود و زحمت کم کن است، نه زحمت زیاد کن و خطر کم کن است، نه خطر زیاد کن
از کتاب مقدس می خوانیم:
اگر از گناهان بزرگی که از آنها نهی می شوید دوری گزینید ما گناهان کوچک شما را از شما می زداییم و شما را به جایگاهی گرامی درمی آوریم. ( کبیره و صغیره بودن گناهان نسبت به مفاسد فردی یا اجتماعی آنهاست و اما نسبت به نافرمانی خدا همه گناهان ، کبیره است (سوره نساء 31)