روزه گرفتن زن باردار و زن شیرده
با عرض سلام. از شما فبل از این هم سؤال پرسیده بودم در مورد یک موضوع و پاسخ شما خیلی متفاوت و منطقی بود. سپاس گذارم. اما سؤال بعدی بنده مرتبط با همسرم است. خانم من باردار است و ما یک فرزند سه ساله داریم. سالهای پیش ماه مبارک رمضان خانم یا باردار و یا شیرده بوده است که نتوانست روزه بگیرد. امسال هم تو این گرمای تابستان نمی تواند روزه بگیرد. سال آینده هم که خدا بخواهد، شیرده خواهد شد و باز هم نمی تواند روزه بگیرد. سؤال من این است که بنده به عنوان سرپرست خانواده چه قدر باید فدیه پرداخت کنم (و به چه کسی بدهم)که خیال ما راحت شود. متشکرم. علی مشفقی
پاسخ: وعلیکم السلام و رحمة الله
ما یک فتوای متفاوت در باره ی روزه گرفتن حامله و یا شیرده صادر نمودیم: به نظر ما، خانم های باردار و شیرده مکلف به روزه گرفتن نیستند، لذا بعد از وضع حمل و پایان شیردهی وظیفه ندارند به تعداد روزهای ترک شده، روزه آن را به جا آورند و یا فدیه دهند. دلیل ما آیات ذیل است:
وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ [1]
و انسان را در باره پدر و مادرش سفارش كرديم مادرش به او باردار شد سستى بر روى سستى و از شير باز گرفتنش در دو سال است [آرى به او سفارش كرديم] كه شكرگزار من و پدر و مادرت باش كه بازگشت [همه] به سوى من است
یعنی دوره بارداری و شیردهی سستی بر روی سستی محسوب می شود، که بعید هم نیست خود زن آن را احساس نکرده گرسنگی و تشنگی تحمل کند. اما احساس سختی یا عدم آن نباید ملاک روزه گرفتن یا ترک آن قرار داده شود.
در آیه دیگر خداوند می فرماید:
والوالدات يرضعن اولادهن حولين كاملين لمن اراد ان يتم الرضاعه وعلي المولود له رزقهن وكسوتهن بالمعروف لا تكلف نفس الا وسعها لا تضار والده بولدها ولا مولود له بولده وعلي الوارث مثل ذلك فان ارادا فصالا عن تراض منهما وتشاور فلا جناح عليهما وان اردتم ان تسترضعوا اولادكم فلا جناح عليكم اذا سلمتم ما آتيتم بالمعروف واتقوا الله واعلموا ان الله بما تعملون بصير[2]
و مادران فرزندان خود را دو سال تمام شير دهند [اين حكم] براى كسى است كه بخواهد دوران شيرخوارگى را تكميل كند و خوراك و پوشاك آنان [3][=مادران] به طور شايسته بر عهده پدر است هيچ كس جز به قدر وسعش مكلف نمىشود هيچ مادرى نبايد به سبب فرزندش زيان ببيند و هيچ پدرى [نيز] نبايد به خاطر فرزندش [ضرر ببيند] و مانند همين [احكام] بر عهده وارث [نيز] هست پس اگر [پدر و مادر] بخواهند با رضايت و صوابديد يكديگر كودك را [زودتر] از شير بازگيرند گناهى بر آن دو نيست و اگر خواستيد براى فرزندان خود دايه بگيريد بر شما گناهى نيست به شرط آنكه چيزى را كه پرداخت آن را به عهده گرفتهايد به طور شايسته بپردازيد و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه خداوند به آنچه انجام مىدهيد بيناست
با در نظر گرفتن آیات بالا و این که خداوند برای بندگانش سختی نمی خواهد (لا یرید الله لکم العسر)، به شما دوست گرامی پاسخ ما این است:
همسر شما بدون دغدغه امسال روزه نگیرند، و روزه های سال های گذشته هم (به علت باردار یا شیرده بودن) در ذمه ندارند.
و الله تعالی اعلم
سلام علیکم
آیا این طور نیست که اگر روزه بگیریم بهتر است به دلیل آیه و ان تصوموا خیر لکم؟
وهلیکم السلام
ان تصوموا خیر لکم متعلق به مسافر و مریضا است
با سلم لطف کنید برای شیعیان احکام بیان نکنید علمای ما با دقت بر تمامی احادیث نتیجه می گیرند
احادیثی که تمام قرآن را با دقت در نظر گرفته اند. اما فتوای شما بر اساس فقط چند آیه است که ممکن است آیات دیگر را فراموش کرده باشید
با تشکر
سلام مخاطب ما کل پیروان قرآن هستند. و شما نمی توانید محدود کنید مارا همین طور ما هم قدرت مخاطب گرفتن کل مسلمانان را نداریم. کسی می واهد رجوع کند با زور کسی کسی دیگر را مخاطب نمی گیرد
شمااز آیه لا یرید الله لکم العسر استدلال فرموده اید
در حالی که اگر چنین استدلال کنیم روزه گرفتن میتواند خود به نوعی عسر (سختی) باشد پس کلا باید آن را کنار گذاشت
استدلال شما بر عسر بودن روزه پس از ایام شیر دهی چیست با توجه به اینکه شما مترادف بودن کلمات قرآن را رد کردید چطور میتوانید ضرر یا سستی را عسر ببینید