استاد محترم السلام علیکم
یک سوال داشتم نظر تان در باره اعتکاف چیست؟ یک ملا صاحب در رسانه اجتماعی نوشته بود که “اعتکاف صرف در مسجد الحرام ومسجد نبوی و یک مسجد دیگر (که فراموش کرده ام) صحیح است و در دیگر مساجد صحیح نیست”
وعلیکم السلام و رحمه الله
اعتکاف یک اصطلاح فقهی به معنی ماندن در مسجد برای عبادت می باشد
در لغت از ریشه “عکف” به معنی ” حبس کردن” ، “استقرار در یک مکان” است. به کسی که اعتکاف می کند معتکف می گویند.
مشروع بودن اعتکاف با قرآن و سنت نبوی ثابت است. در سوره بقره آیه ۱۸۷ چنین آمده است:
أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
در شبهاى روزه همخوابگى با زنانتان بر شما حلال گرديده است آنان براى شما لباسى هستند و شما براى آنان لباسى هستيد خدا مى دانست كه شما با خودتان ناراستى میکرديد پس توبه شما را پذيرفت و از شما درگذشت پس اكنون [در شبهاى ماه رمضان مى توانيد] با آنان همخوابگى كنيد و آنچه را خدا براى شما مقرر داشته طلب كنيد و بخوريد و بياشاميد تا رشته سپيد بامداد از رشته سياه [شب] بر شما نمودار شود سپس روزه را تا [فرا رسيدن] شب به اتمام رسانيد و در حالى كه در مساجد معتكف هستيد [با زنان] درنياميزيد اين است حدود احكام الهى پس [زنهار به قصد گناه] بدان نزديك نشويد اين گونه خداوند آيات خود را براى مردم بيان مى كند باشد كه پروا پيشه كنند.
اعتکاف در همه مساجد صحیح است و حتی آنان که نمی توانند به مسجد بروند مانند زنان می توانند در اتاق خود یک مدت بماند و عبادت کنند. برای اعتکاف مهلت خاصی در آیات و روایات مشخص نشده است ولو یک ساعت.
اما اعتکاف را در دهه آخر ماه مبارک رمضان انجام دهند، ثوابش به مراتب بیشتر خواهد شد.