دين وفطرت

قربانی زن حایض

میخواهم در عید قربان به نام من گوسفندی قربانی شود. ولی می ترسم آن روز پریود شوم. اگر حائض باشم قربانی ام قبول میشود؟ یعنی زن حائض می تواند قربانی کرد؟

پاسخ:

مشخص است که قاعدگی در زنان یک حالت طبیعی است. این حالت زنان را از نماز و روزه و قرائت قرآن و قربانی و هر نوع عبادت باز نمی دارد. این گونه احکام در مورد زن حائض، نظر شخصی برخی از فقهاء بوده و ربطی به دین ندارد.

تحقیر زنان حائض و نجس دانستن آنچه به آن دست می زنند، از منابع اسرائیلیات سرچشمه می گیرد و بسیاری از شخصیت های مذهبی مسلمان نیز این تصور را از آنجا گرفته اند.

قرآن كريم حیض را رنج و ناراحتي طبيعي مي داند و به مردان دستور مي دهد كه در این دوره آنها را به حال خود رها كنند و با آنان آميزش نکنند.

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ(بقره: ۲۲۲).

ترجمه: از تو در بارهٔ عادت ماهانه [زنان] مى ‏پرسند بگو آن رنجى است پس هنگام عادت ماهانه از [آميزش با] زنان كناره گيرى كنيد و به آنان نزديك نشويد تا پاک شوند پس چون پاک شدند از همان جا كه خدا به شما فرمان داده است با آنان آميزش كنيد خداوند توبه‏ كاران و پاكيزگان را دوست مى دارد.(بقره: ۲۲۲)

خلاصه؛ آمیزش جنسی با زن در دورهٔ عادت ماهانه ممنوع است و  جز این می تواند تمام عبادات از جمله قربانی را انجام دهد.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید