دين وفطرت

تأخير انداختن غسل جنابت

بعد از مقاربت جنسی چه مدت میتوان غسل جنابت را به تأخير انداخت؟  غسل کردن در  صبح، گاهی مشکل است،  آیا غسل کردن بلا فاصله بعد از مقاربت واجب است؟

پاسخ:

کسى که در حال جنابت باشد، اگر  تأخیر غسل باعث فوت/ از دست دادن نماز نشود، اشکالی ندارد چون غسل جنابت برای نماز خواندن واجب می باشد.

بر این اساس، اگر قبل از خواب شبانه نزدیکی انجام شده باشد، می تواند بدون غسل  بخوابد. اما چون نماز صبح بر او واجب است برای خواندن نماز باید صبح بیدار شود و غسل نماید. اگر بعد از نماز صبح جماع شود، می تواند تا قبل از نماز عصر در حال جماع باشد و  قبل از شروع نماز ظهر باید غسل کند  و نماز ظهر را بخواند. آنچه نباید فراموش کنیم این است که خداوند متعال وضو و غسل را  برای اقامهٔ نماز قرار داده است:

﴿يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ﴾ [المائدة: ۶]

ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد چون به [عزم] نماز برخيزيد صورت و دستهايتان را تا آرنج بشوييد و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين [هر دو پا] مسح كنيد و اگر جنب‏ هستيد خود را پاك كنيد [=غسل نماييد] و اگر بيمار يا در سفر بوديد يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد يا با زنان نزديكى كرده‏ ايد و آبى نيافتيد پس با خاك پاك تيمم كنيد و از آن به صورت و دستهايتان بكشيد خدا نمى‏ خواهد بر شما تنگ بگيرد ليكن مى‏ خواهد شما را پاك و نعمتش را بر شما تمام گرداند باشد كه سپاس [او] بداريد (مائده: ۶)

همچنین در این حالت تیمم  نیز جائز است. تیمم عملی است که در مواردی به جای وضو یا غسل واجب می شود. به عنوان مثال جايى كه آب در دست‌رس نباشد يا مريض باشد و آب براى او ضرر داشته باشد ویا جايى كه مسافر باشد و آب پيدا نكند، امّا اگر امكان تهيه آب بوده، ضرر هم نداشته؛ اما به خاطر تنگی وقت تيمم كرده باشد نمازش صحيح است؛ به شرط آن‌كه بدن و لباسش پاک باشد.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید