در اخبار و روایات داریم که نماز برای امتهای قبلی هم بوده است الله تعالی منزلت و جایگاه نماز را نسبت به سایر اعمال برای پیامبران گذشته بیان فرموده است و حکم وجوب این عبادت مهم برای آنها نیز وارد شده است .
از جمله آیاتی که وجود نماز را برای گذشتگان ثابت می کنند عبارتند از :
در حکایت حضرت إسماعیل علیه الصلاه والسلام در قرآن آمده است : وَکَانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ وَکَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا مریم:۵۵
ترجمه : و (او همواره) خانوده اش را به نماز و زکات فرمان می داد، و نزد پروردگارش پسندیده بود .
در باب حکایت حضرت مریم علیها السلام آمده است : یَا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّکِ وَاسْجُدِی وَارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِینَ آل عمران: ۴۳
ترجمه : ای مریم! فرمانبر پروردگار خود باش و سجده کن و با رکوع کنندگان رکوع کن .
در باب حکایت عیسى علیه السلام آمده است: وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ مَا دُمْتُ حَیًّا مریم ۳۱
ترجمه : و تا زنده ام مرا به نماز و زکات سفارش کرده است.
در حکایت حضرت إبراهیم علیه السلام آمده است : رب اجعلنی مقیم الصلاه ومن ذریتیإبراهیم ۴۰
ترجمه : پروردگارا ! مرا بر پا دارنده ی نماز قرار بده ، و از فرزندانم (چنین فرما) ، پروردگارا ! و دعای مرا بپذیر!.
اما در مورد جزئیات نماز آنها بجز چند موردی ما اطلاعی نداریم از جمله اینکه برای آنها مانند نماز ما راست و چپ التفات کردن سر نماز ممنوع بوده است .
یک تفاوت نماز ما با نماز امتهای گذشته
نماز امت های انبیای پیشین در مکانی خاص بایستی خوانده می شد و آنها نمی توانستند در هر نقطه ی از زمین نماز گذراند اما برای این امت محدودیت مکانی وجود ندارد و می توانند روی سنگ ، خاک ، گیاه وفرش و در همه جای زمین نماز بخوانند . رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند : وجعلت لی الأرض مسجداً وطهوراً، فأیما رجل من أمتی أدرکته الصلاه، فلیصلِّ
ترجمه : برای من تمام زمین مسجد (جای برای نماز) و پاک قرار داده شده است ، پس هر مردی از امت من که ، نماز اورا فرا رسید پس نماز را همانچا بخواند.
منبع صحیحین بخاری و مسلم
تفاوت در قبله و برخی از ارکان نماز
ابتدا باید گفت که امت یهود روز شنبه را محترم می شمردند و آن را روز خاص میدانستند و مسیحیان روز یکشنبه را و الله تعالی برای این امت روز جمعه را تعیین نمود .
امت حضرت عیسی علیه السلام بسوی مشرق نماز می خواند و امت حضرت موسی علیه السلام بسوی بیت المقدس و الله تعالی برای این امت خانه کعبه را تعیین نمود .
در برخی از ارکان نماز اختلاف وجود داشت از جمله اینکه بعضی های شان در نماز فقط رکوع انجام میدادند اما سجده نمی کردند و بعضی دیگرفقط سجده می کردند رکوع انجام نمی دادند ، برخی دیگر سرنماز سخن می گفتند واین منعی برای آنها نداشت و برخی دیگر سرنماز می توانستند در صورت نیاز حرکت کنند ، و الله مهربان روش کامل این عبادت را که بدون سخن گفتن، حرکت کردن سرنماز و همراه با رکوع و سجده است به امت حضرت محمد مصطفی علیه السلام ارزانی داشت .
در کتب تاریخی آمده است که اصحاب می فرمودند: همانا ما جماعت پیامبران به عجله کردن در افطار مان و تاخیر در سحری خوردن مان و اینکه دست راست خودرا بر روی دست چپ خود در نماز قرار دهیم امر شده ایم .