جواب به بک سوال قرآنی
پرسش: لطفا به این تناقض موجود در قرآن جواب دهید:
وَرُسُلًا قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِن قَبْلُ وَرُسُلًا لَّمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ وَكَلَّمَ اللّهُ مُوسَى تَكْلِيمًا
وَرُسُلًا قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِن قَبْلُ وَرُسُلًا لَّمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ وَكَلَّمَ اللّهُ مُوسَى تَكْلِيمًاو پيامبرانى [را فرستاديم] كه در حقيقت [ماجراى] آنان را قبلا بر تو حكايت نموديم و پيامبرانى [را نيز برانگيخته ايم] كه [سرگذشت] ايشان را بر تو بازگو نكرده ايم و خدا با موسى سخن گفت
اما در آیه دیگر چنین آمده است:
وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاء حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ
و هيچ بشرى را نرسد كه خدا با او سخن گويد جز [از راه] وحى يا از فراسوى حجابى يا فرستادهاى بفرستد و به اذن او هر چه بخواهد وحى نمايد آرى اوست بلندمرتبه سنجيده كار
پاسخ: در واقع اینجا هیچگونه تناقضی وجود ندارد. باید آیه را با دققت خواند. در آیه دوم خداوند می فرماید: إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاء حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا یعنی " و هيچ بشرى را نرسد كه خدا با او سخن گويد جز [از راه] وحى يا از فراسوى حجابى يا فرستاده اى بفرستد "
وقتی یک استثنا را می آورد معلوم می شود که می شود سخن بگوید اما به شکل خاص. در آیه دیگر چنین آمده است:
إِذْ رَأَى نَارًا فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا لَّعَلِّي آتِيكُم مِّنْهَا بِقَبَسٍ أَوْ أَجِدُ عَلَى النَّارِ هُدًى* فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِي يَا مُوسَى* إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى
آن دم كه آتشى ديد، و به اهل خود گفت: بمانيد كه من آتش مى بينم شايد شعله اى از آن برايتان بياورم يا به وسيله آتش راه را پيدا كنم- پيرامون آن كسى را ببينم كه راه را وارد است * و چون به آتش رسيد ندا داده شد كه اى موسى! * من خود پروردگار توام كفشهاى خود را بيرون آر كه تو در سرزمين مقدس طوى هستى * من تو را برگزيده ام به آنچه بر تو وحى مى شود گوش فرا دار * من خداى يكتايم، معبودى جز من نيست، عبادت من كن و براى ياد كردن من نماز به پا كن.
و آن چه مخلوقات میبینند و میشنوند، تجلی دیگری از او در مرتبهی نازلتر و مخلوقات دیگر چون ملک وحی، ندا، نور، انسانها یا … میباشد، نه این که ذات مقدس را با چشم یا گوش درک کنند، صورتش را ببینند یا صدایش را بشنوند، که در این صورت لازم میآید آن ذات مقدس، محدود باشد و انسان بر او احاطهی عقلی، علمی، سمعی، بصری و … پیدا کند. لذا فرمود: هیچ کس پیامی از خدا اخذ نمینماید، مگر از پس پردهی حجاب. یعنی به سبب واسطهها، که آنها نیز مخلوق هستند. خواه نور باشد، یا ملک وحی باشد، یا صدای خلق شده باشد که از دل درختی شنیده شود و یا …
پس تناقضی بین آیات هم وجود ندارد
سلام طبق سوره قصص آیه15 حضرت موسی مرتکب قتل شده است؟
بعدش این کار را از فریب شیطان میداند! پس پیامبران قبل از رسیدن به نبوت کار اشتباه انجام داده اند( امکان اشنباه داشتند) و خدا از این مخمصه نجاتش داد
می شود نتیجه گرفت که اگر کسی اشتباهی کرد می تواند به رحمت خدا امیدوار باشد و تا مقام پیامبری پیش برود؟د
و علیکم السلام
بله، پیام آیه هم همین است
سلام علیکم
ایا اگر تامقام پیامبری پیش رفت به او وحی هم میشود؟
و علیکم السلام
وحی مختص به انبیا الهی نیست. مادر حضرت موسی (ع)از خداوند وحی گرفته بود و این یک امتحان الهی برای او بوده است. آیا یقین به خداوند دارد تا بتواند کودکش را به دریا رها کند یا نه.
از طرف دیگر کسی نمی تواند به مقام پیامبری برسد چون پیامبر اسلام خاتم النبیین بوده است.