در بسیاری از آیات قرآن کریم امر به انفاق میکند معنی وحکمت این امر به انفاق چه میباشد میشه در ین باره معلومات ارایه فرمایید ؟
خسیسی وبخل در فطرت انسان موجود میباشد. ممکن هست به همین سبب در قرآن کریم به خزینه مال تر غیب نشده بالعکس به انفاق آن امر شده
در زبان عربی برای تونل (النفق) میگویند . انفاق: معنی اش چیزی را از تو نل تیر کردن هست. رگها مانند تونل هست وخون در رگ ها چطور گردش میکرده باشد مال وسروت هم به سبب نفقه ویا انفاق در تداول خواهیم بود
انفاق: خرج کردن ویا به مصرف رساندن را گویند . انفاق در راه الله: برای فقرا ومساکین به خاطر رضای خدا ج .ج. مجانا وبدون توقع هیج منفعتی دادن مال هست . فلهذا توضیع مال بدون توقع هیچ گونه منفعت تاثیرش خیلی زیاد خواهیم بود خداوند جل جلاله این تاثیر را چنین بیان میکند.
مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
مثَل آنان كه مال خود را در راه خدا انفاق مىكنند، مثَل دانهاى است كه هفت خوشه برآورد و در هر خوشهاى صد دانه باشد. خدا پاداش هر كه را كه بخواهد، چند برابر مىكند. خدا گشايشدهنده و داناست. سوره بقره آیه261)
آیه کریمه نشان میدهد که انفاق در راه الله تاثیر چند گانه دارد به طور مثال شخص توانا برای یک شخص نادار کمک مالی بکند اون نادار مال کمک شده را فورا به مصرف خواهیم رساند مثلا از کدام فروشگاه بدهکار باشد فورا اونرا پرداخت میکند. صاحب فروشگاه نیز این پول را به عمده فروش پرداخت میکند وعمده فروش نیز این پول را به کارگرانش توضیع میکند وکار گر نیز این پول را به خاطر نیاز های خویش به مصرف خواهیم رساند خلاصه این زنجیر دراز شده خواهیم رفت بنا بر این اگر یک در هم داده شود این یک در هم به یک مدت نه چندان دور جای هفت صد درهم را حتی بیشتر از آن را خواهیم گرفت ودر اطراف خود یک حرکت را به بار خواهیم آورد نتیجه این ممکن هست به صاحب نفقه نیزبرسد به خاطریکه ممکن هست صاحب نفقه یا عمده فروش ویا کار فرما ویا صاحب فروشگاه باشد فلهذا کسی نفقه میکند با عث میشود که پول در بازار چرخش بکند بسبب این اعمال خیرش ثواب فراوانی را نایل خواهیم شد
خسیسی ویا بخیلی , کا ر نا پسند یده هست. کسی غنی اما خسیس باشد مقداری اندکی پولش را به مصرف رسانده ما بقی ثروتش از دست خسیسی شان در خزینه بدون گردش در بازار استاد خواهیم شد محصولاتی که برای دیگران ارائه نشده باشد ضایع خواهیم شد کسیکه مطابق عقل سلیم حرکت بکند خسیسی را مذموم دانسته مال هایش را از راه نفقه ویا زکات ویا به یک طریق دیگر به خرج میرساند یعنی در جاییکه مال هایش را زخیره نموده از تداول باز دارد اون رابه بازار عرضه نموده باعث گردش مالش در بازار خواهیم شد ودر نتیجه این کار پسندیده شان مقام ومنزلت شان در نزد پرور دگارش وهم در نزد مردم با لا خواهیم رفت اگر عکس این شود یعنی افراد غنی مال هایش را زخیره نموده اون را به مصرف نرساند انفاق نکند بازار فلج خواهیم شد به خاطریکه پول, سبب گردش مال وخدمت هست از همین رو ستون اصلی اقتصاد هست حوایج به واسطه آن رفع میگردد پول مانند خون در رگ هست دایما باید در گردش باشد انفاق نمودن به مساکین ما نند رگیست که به قلب خون پمپاژ میکند اگر این چنین نشود اقتصاد کشور فلج خواهیم شد خداوند ج.ج. درین باره در سوره بقره آیه 14 الی 16 چنین میفرماید
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ ۚ وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ14إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ ۚ وَاللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ15فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنْفِقُوا خَيْرًا لِأَنْفُسِكُمْ ۗ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ16إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا يُضَاعِفْهُ لَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۚ وَاللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ
اى كسانى كه ايمان آورده ايد، قطعاً برخى از همسران و فرزندان شما دشمن شما هستند و مى خواهند شما را از پاى بندى به ايمان و كارهاى شايسته بازدارند؛ از آنان برحذر باشيد. و اگر از خطايشان درگذريد و بدون هيچ سرزنشى از آنان چشم پوشى كنيد و آنان را ببخشاييد، خدا شما را مى آمرزد و از رحمت خود برخوردار مى سازد، چرا كه خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.
14جز اين نيست كه اموال و فرزندان شما وسيله آزمايش شما هستند، (پس مبادا آنها شما را به خود مشغول كنند و از طاعت خدا بازدارند) كه پاداش بزرگ تنها نزد خداست.15
پس تا مى توانيد از خدا پروا كنيد و سخنش را بشنويد و او را فرمان بريد و از اموالتان انفاق كرده و خيرى براى خود پيش فرستيد. و هر كس از بخل و آز نفس خود مصون بماند و از بخشش اموال خود به ديگران دلتنگ نشود، آنانند سعادتمندان.16
ونیز در جای دیگر سوره بقره در باره نفقه از آیه 63 الی 68 میفرماید
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا يُتْبِعُونَ مَا أَنْفَقُوا مَنًّا وَلَا أَذًى ۙ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ262
كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند، سپس در پى انفاق خود نه كمترين منّتى مى گذارند و نه اندك آزارى مى رسانند، پاداش خود را نزد پروردگارشان خواهند داشت، و نه ترسى آنان را فرو مى گيرد و نه اندوهگين مى شوند
قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى ۗ وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ با تهيدستان سخنى نيكو گفتن و از خطاى آنان درگذشتن، بهتر از صدقه اى است كه آزارى در پى آن باشد. وخداوند بى نياز است ، و بردبار است 263
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِي يُنْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۖ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا ۖ لَا يَقْدِرُونَ عَلَىٰ شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ264
اى كسانى كه ايمان آورده ايد، صدقه هاى خود را با منّت نهادن و آزار رساندن تباه نكنيد، همچون كسى كه مال خود را براى نشان دادن به مردم، انفاق مى كند و خدا را در فراخوانى به انفاق باور نمى كند و به سراى آخرت كه روز پاداش و جزاست ايمان ندارد. پس حكايت او همچون حكايت صخره اى است صاف كه بر آن خاكى بوده و بارانى تند به آن رسيده و خاك را شسته و آن را به صورت سنگى صاف برجاى گذاشته است. آرى همان گونه كه كشاورز از اين خاك و باران محصولى به دست نمى آورد، رياكاران نيز نمى توانند به اندكى از آنچه فراهم كرده اند دست بيابند، و خداوند مردم كفرپيشه را هدايت نمى كند.264
وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ265أَيَوَدُّ أَحَدُكُمْ أَنْ تَكُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ لَهُ فِيهَا مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَأَصَابَهُ الْكِبَرُ وَلَهُ ذُرِّيَّةٌ ضُعَفَاءُ فَأَصَابَهَا إِعْصَارٌ فِيهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ266يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ ۖ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِيهِ ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ267الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ ۖ وَاللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ268
و مَثَل كسانى كه اموال خود را بدون منّت و ريا و تنها براى دستيابى به خشنودى خدا انفاق مى كنند و در خلوص نيّت، خود را چنان كه بايد پايدار مى دارند، همچون مَثَل بوستانى در زمينى حاصلخيز است كه باران فراوانى به آن رسيده و محصولش را دو چندان داده و اگر باران فراوان هم بر آن نبارد دست كم اندك بارانى به آن مى رسد و بار و برى مى دهد. و خدا به آنچه انجام مى دهيد بيناست.265آيا يكى از شما دوست دارد كه او را بوستانى آكنده از درختان خرما و انگور باشد و از زير درختان آن جويبارها روان و در آن باغ از هر نوع ميوه اى داشته باشد، آن گاه پيرى به سراغش بيايد در حالى كه فرزندانى ناتوان دارد و گردبادى همراه با آتش به بوستانش برسد و بوستان يكسره بسوزد؟ اين مَثَل كسى است كه انفاق كند، سپس منّت نهد يا آزارى برساند. بدين سان خدا آيات و نشانه ها را براى شما بيان مى كند، باشد كه بينديشيد.266اى كسانى كه ايمان آورده ايد، از چيزهاى مرغوبى كه به دست آورده ايد و از آنچه از زمين براى شما برآورده ايم انفاق كنيد، و مبادا در پى نامرغوب آن برويد كه آن را انفاق كنيد، در صورتى كه [ اگر به خودتان مى دادند] آن را نمى گرفتيد، مگر اين كه از عوض آن مى كاستيد. بدانيد كه خدا بى نياز و ستوده است، پس چنان كه شايسته اوست فرمانش را اطاعت كنيد.267اين شيطان است كه وقتى مى خواهيد از اموال مرغوب خود انفاق كنيد شما را به تهيدستى تهديد مى كند و به بخل كه خصلتى زشت است فرمان مى دهد و خداست كه شما را به آمرزش و فضل خود وعده مى دهد، و خدا را بخششى گسترده و فضلى بى پايان است و مى داند چه كسى درخورِ بخشش است.268