در باره ذبح مرغ
سؤال: آیا واجب است که مرغ ها تک تک با ذکر کشته شوند؟ آیا کشتن مرغ با چاقو های برقی جائز است؟
پاسخ: در مائده که آخرین سوره نازل شده است، چنین آمده :
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [1]
بر شما حرام شده است مردار و خون و گوشتخوك و آنچه به نام غير خدا كشته شده باشد و [حيوان حلال گوشت] خفه شده و به چوب مرده و از بلندى افتاده و به ضرب شاخ مرده و آنچه درنده از آن خورده باشد مگر آنچه را [كه زنده دريافته و خود] سر ببريد و [همچنين] آنچه براى بتان سربريده شده و [نيز] قسمت كردن شما [چيزى را] به وسيله تيرهاى قرعه اين [كارها همه] نافرمانى [خدا]ست امروز كسانى كه كافر شدهاند از [كارشكنى در] دين شما نوميد گرديدهاند پس از ايشان مترسيد و از من بترسيد امروز دين شما را برايتان كامل و نعمتخود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را براى شما [به عنوان] آيينى برگزيدم و هر كس دچار گرسنگى شود بىآنكه به گناه متمايل باشد [اگر از آنچه منع شده است بخورد] بى ترديد خدا آمرزنده مهربان است
در آیات و روایات شرط تک تک ذبح کردن نیامده است، لذا در کشتن با دستگاه چاقو برقی مشکلی پیش نمی آید. علاوه بر آن در قرآن کریم در باره ذبح با بسمله برای حیوان غیر از قربانی چیزی نیامده است. گروهی از صحابه از پیامبر (ص) سؤال کردند:
ای رسول خدا، برخی مردم برای مان گوشت می فرستند، اما ما نمی دانیم آیا تسمله را گفتند یا نه. آیا می توانیم آن را بخوریم یا باید اجتناب کرد؟ رسول الله (ص) پاسخ داد: شما با ذکر خدا آن را بخورید[2]
خطابی می گوید: این حدیث نشان می دهد که در حین ذبح کردن بسمله گفتن واجب نیست، و الا پیامبر (ص) این اجازه را نمی داد.
بعد از سر بریدن مرغ آن را به آب داغ می اندازند که پرهایش راحت کنده شود. چون هنوز ارگان های داخلی را بیرون نکرده اند، خون و کثیف های آن با آب مخلوط می شود. به این دلیل برخی می گویند که حرام شده است. لذا مرغ وقتی در آب داغ مانده باشد، سلول ها باز شده آب کثیف به گوشت نفوذ می کند. وقتی هم از آب بیرون می آوریم، آن سلول ها دو باره بسته شده و کثافت در گوشت می ماند. به این دلیل شرکت ها مرغ سر بریده را نه به آب داغ، بلکه به آبی که زیر 60 درجه سانتی گراد است، می اندازند. در این صورت سلول ها باز نشده کثافت هم به گوشت نفوذ نمی کند. خلاصه، مرغی که با شرائطی که با ذبحی که خلاف شرع نباشد کشته شود، حلال است.
[1] مائده 3،
[2] بخاری، ذبائح، ابو داود، ابن ماجه، ذبائح؛ 4، نسائی، موطی ذبائح،
سلام علیکم
ببخشید حکم خوردن گوشت های دانشگاه تهران و دیگر شهر های شیعه نشین چیست آیا خوردن آنها بلامانع است یا حرام ؟
وعلیکم السلام
بلا مانع است.
سلام ببخشید قران در ایه 3 سوره ماءده همه حرام بیان کرده از جمله مردار حالا سوال من این است چرا گوشت ماهی حرام نیست و حلال است مگه ماهی مردار نیست چون ماهی که ذبح نمیشه ؟ لطفا زود پاسخ دهید .
وعلیکم السلام
دلیل ما آیه 96 سوره مائده می باشد
صيد دريا و ماكولات آن براى شما حلال شده است تا براى شما و مسافران بهرهاى باشد و[لى] صيد بيابان مادام كه محرم مىباشيد بر شما حرام گرديده است و از خدايى كه نزد او محشور مىشويد پروا داريد
درود و سلام الله بر شما باد بابت پاسخی که به سوال بنده دادید.
با تشکر
با عرض سلام مجدد
لطفا به سوالات زیر همراه با دلیل مثل سوال قبلی پاسخ دهید ؟
1.ذبح مشرک یا کافر حرام است یا خیر ؟
2.طعام مشرک یا کافر حرام است یا خیر ؟
3.ازدواج با مشرک یا کافر حرام است یا خیر ؟
4.تارک الصلاه کافر است یا مسلمان ؟
5.کافر یا مشرک یا مسلمان از دیدگاه اسلام به چه کسانی گفته می شوند؟
6.حکم سلام کردن یا دوستی و رفاقت از مشرک یا کافر چیست ؟
با تشکر از شما
وعلیکم السلام
شما نخست به لینکهای ذیل رجوع کنید
http://www.dinwefetrat.com/?p=,1980
http://www.dinwefetrat.com/?p=1569
http://www.dinwefetrat.com/?p=1546
http://www.dinwefetrat.com/?p=1983
تارک الصلاة کافر نیست، گنهکار است.
سلام ببخشید گوشت خرگوش حلال است یا حرام ؟
با تشکر
و علیکم السلام
گوشت خرگوش حلال است، چون دلیلی برای حرام شماردن آن نداریم
تشکر از شما
ببخشید چرا گوشت گربه حرام است آیا برای حرام بودن آنها دلیلی وجود دارد ؟
ممنون از این که به سوالاتم پاسخ می دهید.
و علیکم السلام
دلیل واضح و آشکار نداریم آن را حرام بدانیم